Caroline Wiebenga
071 36 18 181
06 34 203 503
wiebenga@debeelddenker.nl

Is de leerling een beelddenker?

Beelddenkers in de klas herkennen

Hoe weet je of een kind in jouw klas een beelddenker is, visueel-ruimtelijk is ingesteld? Het zijn vaak de kinderen waarvan je voelt: het zit er wel in, maar het komt er niet uit. Ze kunnen moeite hebben met het automatiseren, iets weten zonder uit te kunnen leggen hoe ze iets weten. Ook zie ik regelmatig dat ze het antwoord op een som ‘weten’, maar niet kunnen vertellen hoe ze het hebben uitgerekend. Het lijkt wel eens alsof ze de makkelijke dingen moeilijk vinen en de moeilijke dingen makkelijk.

Klik hier voor informatie over de Workshop Beelddenkers in de Klas voor het (primair) basisonderwijs. Of neem contact op met Caroline Wiebenga (06 34 203 503 of wiebenga@debeelddenker.nl ) voor meer informatie of overleg om een workshop of studiedag bij jou op school (basis- en voortgezet onderwijs) te organiseren.

Zie hieronder ook een checklist om de bepalen of jouw leerling een beelddenker is.

Is de leerling een beelddenker?

  1. Denkt de leerling voornamelijk in beelden?
  2. Is hij/zij goed in het leggen van puzzels? (Soms zelfs ondersteboven?)
  3. Speelt hij/zij graag met lego, k’nex, blokken, en dergelijke?
  4. Verliest hij/zij de tijd uit het oog?
  5. Weet hij/zij dingen zonder dat hij u kan vertellen hoe hij/zij ze weet?
  6. Weet de leerling goed de weg naar plekken waar hij/zij maar één keer eerder geweest is?
  7. Kan de leerling goed invoelen wat anderen voelen?
  8. Kan de leerling in één keer onthouden wat hij/zij ziet en vergeet hij/zij wat hij hoort?
  9. Lost de leerling problemen op een originele manier op?
  10. Heeft de leerling een levendige fantasie?
  11. Houdt de leerling van muziek, dansen, tekenen/schilderen of toneelspelen?
  12. Kan de leerling dingen in zijn hoofd zien, en vanuit verschillende invalshoeken bekijken?
  13. Vinden anderen de leerling ongeorganiseerd?
  14. Vindt de leerling het leuk om computerspelletjes te doen?
  15. Heeft de leerling moeite met spellen?
  16. Heeft de leerling moeite met het automatiseren (van bijvoorbeeld de tafels)?
  17. Haalt hij/zij dingen graag uit elkaar om te zien hoe ze werken?
  18. Is het handschrift van de leerling slecht leesbaar en schrijft hij/zij langzaam?

Als je bovenstaande vragen tenminste negen keer met JA hebt beantwoord, dan is jouw leerling waarschijnlijk een beelddenker (leert in beelden en plaatjes).

Visual-Spatial Learners, copyright 2006 by Alexandra Shires Golon

 

Het wereldspel: non-verbaal onderzoeksinstrument om te bepalen of een kind een beelddenker is.