Caroline Wiebenga
071 36 18 181
06 34 203 503
wiebenga@debeelddenker.nl

Beelddenkers vs niet-beelddenkers

Vergelijking niet-beelddenkende personen Beelddenkende personen
  • Auditief -digitaal
  • Visueel-ruimtelijk
  • Denkt primair in woorden
  • Denkt primair in beelden
  • Kan goed luisteren
  • Is visueel ingesteld
  • Kan goed met tijd omgaan
  • Is ruimtelijk ingesteld
  • Leert stap voor stap
  • Ziet het grote geheel
  • Leert met vallen en opstaan
  • Leert concepten in één keer
  • Maakt vooruitgang van makkelijk naar moeilijk
  • Leert complexe concepten makkelijk, heeft moeite met eenvoudige dingen
  • Kan goed analytisch denken
  • Kan goed verbanden leggen
  • Let op details
  • Overziet het totaal plaatje, mist soms details
  • Volgt goed mondelinge instructies op
  • Kan goed kaartlezen
  • Is goed in rekenen
  • Is beter in wiskundig beredeneren dan in rekenen
  • Leert spellend lezen
  • Leert woorden in zijn geheel
  • Kan spellend hard-op lezen
  • Moet het hele woord visualiseren om te kunnen spellen
  • Kan snel en netjes schrijven
  • Is beter in snel typen dan schrijven
  • Kan laten zien dat hij/zij tussenstappen
  • Vindt intuïtief de goede antwoorden
  • Is goed georganiseerd
  • Heeft unieke manieren om te organiseren
  • Is goed in rijtjes leren
  • Leert het best door verbanden te leggen
  • Heeft een goed auditief korte-termijngeheugen
  • Heeft een goed visueel lange-termijngeheugen
  • Herhaling verbetert het onthouden
  • Leert concepten voor altijd; heeft geen herhaling nodig
  • Leert goed met instructies
  • Ontwikkelt eigen manieren om te leren
  • Leert ondanks emotionele reacties
  • Is erg gevoelig voor voorkeur van de leraar
  • Heeft genoeg aan één juist antwoord
  • Genereert ongewone oplossingen voor
  • Ontwikkelt zich gelijkmatig
  • Ontwikkelt zich met sprongen
  • Heeft meestal hoge cijfers
  • Kan heel verschillende cijfers scoren
  • Vindt algebra en scheikunde leuk
  • Vindt geometrie en natuurkunde leuk
  • Kan in de klas vreemde talen leren
  • Leert vreemde talen door onder te dompelen
  • Is academisch getalenteerd
  • Heeft creatief, technisch, mechanisch, emotioneel of spiritueel talent
  • Is een vroegbloeier
  • Is een laatbloeier