Caroline Wiebenga
071 36 18 181
06 34 203 503
wiebenga@debeelddenker.nl

Is jouw kind een beelddenker?

  1. Vindt jouw kind het leuk om puzzels te leggen? Kan hij/zij dat zelfs heel goed (legt hij/zij ze ook wel eens ondersteboven met de afbeelding naar beneden?
  2. Is jouw kind artistiek?
  3. Speelt je kind graag met speelgoed waarmee iets gebouwd kan worden, bijvoorbeeld lego?
  4. Vindt jouw kind het leuk om te tellen?
  5. Kan jouw kind zich dingen, die het gezien heeft, nog jarenlang tot in detail herinneren?
  6. Heeft jouw kind een goed gevoel voor richting? Kan het goed de weg vinden?
  7. Kijkt jouw kind graag televisie en/of speelt het graag met de spelcomputer?
  8. Haalt jouw kind apparaten uit elkaar? En zet het ze ook weer in elkaar?
  9. Is je kind muzikaal?
  10. Heeft jouw kind veel fantasie? Leeft hij/zij in een fantasiewereld?
  11. Wordt je kind gemakkelijk afgeleid?
  12. Moeten instructies vaak worden herhaald voordat ze worden opgevolgd?
  13. Kan jouw kind niet goed stilzitten?
  14. Gaat bij jouw kind doen vooraf aan denken?
  15. Is je kind perfectionistisch, wil hij/zij niet falen en is het gevoelig voor kritiek?
  16. Denkt jouw kind bovenmatig zwart/wit?
  17. Wint jouw kind graag en is het een slechte verliezer?
  18. Heeft jouw kind problemen met het vasthouden van een pen en heeft het een moeilijk leesbaar handschrift?
  19. Heeft jouw kind veel gevoel voor humor (woordspelingen)?

Als 10 van bovenstaande vragen met JA beantwoord moeten/kunnen worden, dan is jouw kind hoogstwaarschijnlijk een beelddenker.

Kijk hier voor de workshop voor ouders van beelddenkers.

Klik hier voor de training Studievaardigheden: Leren leren (vanaf 12 jaar).

Wel of niet een beelddenker?

Veel ouders weten heel goed hoe hun kind in elkaar zit. Bovenstaande vragen richten zich met name op de drukke kant van beelddenkers. Er zijn echter ook rustige beelddenkers.

Ik heb tevens de licentie om te werken met het wereldspel: een non-verbaal onderzoeksinstrument om te bepalen of een kind een beelddenker is. Het Wereld spel bestaat uit een aantal elementen, zoals huizen, dieren, bomen, auto’s, waarmee het kind een dorp bouwt. Uit de manier waarop gebouwd wordt en het dorp zelf kan opgemaakt worden of het een beelddenker is. Daarnaast wordt het cognitieve niveau bepaald.

Bij het eerste gesprek wordt duidelijk of de ‘Leren Leren Methode’ of ‘Ik leer anders’ werkt. Dat kan door te testen of uw kind een woord met drie of meer lettergrepen van achteren naar voren kan spellen. Dat is voor elke beelddenker namelijk geen probleem en voor veel niet-beelddenkers wel. Beelddenkers kunnen een woord met drie of meer lettergrepen als een plaatje uit hun hoofd oplezen. Neem de proef op de som. Is het onduidelijk of is er nog twijfel, dan kan Het Wereldspel uitwijzen of het volgen van een van de trainingen de oplossing is om de leerproblemen op te lossen en de schoolprestaties van uw kind te verhogen. Neem bij twijfel contact met mij op!