Caroline Wiebenga
071 36 18 181
06 34 203 503
wiebenga@debeelddenker.nl

Beelddenkers op school/in de klas

Beelddenken op school en in de klas

Wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld dat ongeveer 60% van de mensen de voorkeur geeft aan de visueel-ruimtelijke leerstijl. Dat is dus meer dan de helft van de leerlingen op school. De meeste van hen verzinnen allerlei manieren om de meestal talig aangeboden lesstof te verwerken. Een paar (2-3 per klas) lukt dit echter niet. Dat zijn de kinderen waarvan je soms versteld staat dat ze iets zo goed weten. De kinderen waarvan je denkt: er zit meer in dan eruit komt.

Basisschool: taal – spellen, begrijpend lezen

Regelmatig lopen beelddenkers vast op taal. Sommige beelddenkers vinden spellen erg lastig. Ook kan het leren lezen een probleem zijn. Bij begrijpend lezen is het voor hen erg moeilijk als ze eerst het verhaal moeten lezen en pas daarna met de vragen mogen beginnen. Ze slaan er dan een slag naar en raden de antwoorden. Per vraag een stukje van het verhaal lezen gaat hen makkelijker af.

Basisschool: rekenen – optellen aftrekken, tafels

Het automatiseren van optellen, aftrekken en de tafels vinden beelddenkers vaak heel vervelend. Denk je eens in: wat zegt 7 x 7 = 49 een kind van 8-10 jaar oud nu?

Basisschool: topografie

Topografie is voor de ene beelddenker helemaal geen probleem. Hij of zij kan de kaart zonder problemen in het hoofd zetten en reproduceren wanneer erom gevraagd wordt. De ander vindt topografie verschrikkelijk. De reden hiervoor kan zijn dat hij of zij geen idee heeft waarom dit geleerd moet worden. Wat heb je eraan als je alle hoofdsteden van Europa op de kaart kent als kind van nog geen twaalf jaar oud?

Middelbare school

Veel beelddenkers die op de basisschool niet goed mee konden komen gaan naar het vmbo. Op het vmbo moeten zij echter ook relatief veel informatie uit hun hoofd leren, terwijl zij het makkelijkste leren op inzicht en doorzicht. Vaak hebben ze een vorm van faalangst opgebouwd. Of ze denken dat ze toch niet kunnen leren.

De Beelddenkers in jouw klas herkennen

Om de kinderen die liever in beelden denken dan in taal beter te kunnen helpen is het erg handig om ze te kunnen herkennen. Hoe herken je de beelddenkers in jouw klas? Dat zijn de kinderen klas die:

  • al hun spullen op een stapel leggen
  • moeilijk stil kunnen zitten, of de hele tijd moeten friemelen
  • het geweldig vinden om dingen uit elkaar te halen om te zien hoe het werkt
  • een tafel bij het raam kiezen en naar buiten gaan staren
  • een heel levendige fantasie hebben
  • niet begrijpen hoe ze iets weten, maar gewoon het antwoord weten (vaak bij rekenen en de exacte vakken)
  • niet goed de tijd in de gaten kunnen houden
  • moeite hebben om te presteren onder tijdsdruk
  • de leukste grappen vertellen en erg creatief zijn

De kans is groot dat kinderen die een deel van bovenstaande zaken laten zien, beelddenkers zijn.

Over het algemeen hebben deze kinderen leerproblemen en blijven de schoolprestaties achter. Door de trainingen ‘Leren leren’ of ‘Ik leer anders’ te volgen kunnen deze kinderen hun leerproblemen oplossen en volwaardig aan jouw lessen deelnemen. Dat scheelt hen narigheid en jou veel extra energie en tijd.

Of kom naar de studiedag:Beelddenkers in de klas voor basisonderwijs.

Klik hier om erachter te komen of jouw leerling een beelddenker is.